#melayang {position:fixed;_position:absolute;bottom:30px; left:0px;clip:inherit;_top:expression(document.documentElement.scrollTop+document.documentElement.clientHeight-this.clientHeight); _left:expression(document.documentElement.scrollLeft+ document.documentElement.clientWidth - offsetWidth); }

NILAM

Program NILAM
                                                                                 
1          Latar Belakang

a.         Nadi Ilmu Amalan Membaca ( NILAM) merupakan penggabungan atau adunan kesemua aktiviti galakan membaca yang dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai.
*          Merangkumi rancangan membina tabiat membaca secara terancang dan berterusan (peringkat pegurusan).
*          Melalui aktiviti-aktiviti galakan membaca di sekolah (praktikal).
*          Merupakan program penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun sehingga tamat persekolahan (penilaian ).
b.         Bila  program ini bermula:
*          Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun Satu di sekolah rendah. Tingkatan Satu dan Peralihan di Sekolah menengah  dengan rasminya pada tahun 1999.
*          Mengikut Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 13/1998 bertarikh 22 Mei 1998; Pelaksanaan Program NILAM yang mewajibkan semua sekolah di Malaysia menjalankan Program NILAM.
*          Langkah pemantapan budaya membaca dalam kalangan murid-murid sekolah ini juga diperkukuhkan lagi melalui Pekeliling Ikhtisas Bil.1/2005 bertarikh 12 Mei 2005; Memantapkan Budaya Membaca di kalangan Murid Sekolah.

2          Matlamat
Satu strategi untuk menanam minat membaca  dalam kalangan rakyat Malaysia khususnya  murid sekolah hingga wujudnya tabiat membaca dan budaya membaca dalam kalangan rakyat Malaysia.

3          Objektif
a.         Menjadikan murid banyak membaca. Pembacaan melibatkan semua genre , bahan yang berkualiti dan tidak terkongkong kepada pembacaan yang berorientasikan peperiksaan sahaja.
b.         Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif  dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca.
c.         Melahirkan tokoh murid yang berketrampilan dalam pembacaan, mempunyai sifat kepimpinan, berani berhadapan dengan khalayak, berkeyakinan tinggi dan berpengetahuan luas.
d.         Melahirkan lebih ramai golongan pelajar yang cinta akan bahan bacaan, menjadikannya sebagai satu budaya dan ‘role model’ kepada rakan-rakan sebaya yang lain.
e.         Menjadi pemangkin terhadap budaya membaca dalam masyarakat.



4        Tahap Program NILAM
Program NILAM mempunyai dua  tahap. Tahap yang pertama ialah untuk membina kemahiran dan menanam minat membaca sehingga terbina satu tabiat. Tahap ini dikenali sebagai JAUHARI. Tahap kedua pula membantu percambahan penyertaan murid dan penggunaan bahan dalam aktiviti galakan membaca. Tahap ini dikenali sebagai RAKAN PEMBACA (RP).
a.         Tahap Pertama
Tahap ini dinamakan JAUHARI. Pada tahap ini semua murid diwajibkan mengikuti  aktiviti galakan membaca yang dirancang dan dijalankan oleh PSS sepanjang tahun.
i.          Murid mula mengikuti aktiviti sebaik sahaja mereka menguasai kemahiran asas membaca (Pertengahan Tahun Satu).
ii.         Murid diberi kemudahan meminjam buku melalui PSS untuk aktiviti galakan membaca yang dijalankan. Keupayaan kebanyakan PSS meminjamkan buku kepada murid adalah pada kadar minimum sebuah buku untuk dua minggu. Dengan kadar tersebut kemampuan murid membaca sepanjang tahun dapat diklasifikasikan seperti dalam jadual 1 dan jadual 2.

Tahun
Asas
Sederhana
Tinggi
Tertinggi
1
9x1 = 9
9x2 = 18
9x3 = 27
9x4 = 36
2
18x1 = 18
18x2 = 36
18x3 = 54
18x4 = 72
3
18x1 = 18
18x2 = 36
18x3 = 54
18x4 = 72
4
18x1 = 18
18x2 = 36
18x3 = 54
18x4 = 72
5
18x1 = 18
18x2 = 36
18x3 = 54
18x4 = 72
6
18x1/2 = 9
18x1 = 18
18x1½ = 27
18x2 = 36
JUMLAH
90
180
270
360

JADUAL 1 : Tahap Pembacaan Berasaskan Bilangan Buku di Sekolah Rendah

Tingkatan
Asas
Sederhana
Tinggi
Tertinggi
1
18 x 1 = 18
18 x 2 =36
18 x 3 = 54
18 x 4 = 72
2
18 x 1 = 18
18 x 2 = 36
18 x 3 = 54
18 x 4 = 72
3
18 x ½  =9
18 x 1 = 18
18 x 1½  = 27
18 x 2 = 36
4
18 x 1 = 18
18 x 2 = 36
18 x 3 = 54
18 x 4 = 72
5
18 x ½  = 9
18 x 1 = 18
18 x 1½ = 27
18 x 2 = 36
JUMLAH
72
144
216
288

JADUAL 2 : Tahap Pembacaan Berasaskan Bilangan Buku di Sekolah Menengah

18 =     Pinjaman buku 2 minggu sekali bagi 36 minggu dalam setahun. Jumlah 36 minggu setahun ialah minggu persekolahan, tidak mengambil kira minggu aktiviti sukan dan peperiksaan.
Nota :  Murid tahun 6, Tingkatan 3 & Tingkatan 5 dianggap mempunyai peluang pada 6 bulan pertama untuk menyertai program ini  dengan aktiviti diperlahankan pada 6 bulan kedua.

iii.        Sistem Ganjaran JAUHARI

Berdasarkan pada kadar bacaan seperti  Jadual 1 dan Jadual 2, murid-murid diberi ganjaran dan pengiktirafan sejajar dengan tahap  pencapaian mereka. Pengiktirafan ini boleh digunakan sebagai sebahagian daripada kriteria pemilihan ke sekolah kawalan, sekolah Berasrama Penuh atau temuduga untuk penajaan biasiswa. Cadangan pengiktirafan adalah seperti berikut, dengan mengambil kira kemampuan purata murid setelah 6 tahun dan 5 tahun bersekolah:

Jumlah Bacaan/Buku
Pengiktirafan
90 – 179
Gangsa
180 – 269
Perak
270 – 359
Emas
360 – ke atas
NILAM

                          JADUAL 3 : Pengiktirafan Tahap Jauhari Sekolah Rendah

Jumlah Bacaan/buku
Pengiktirafan
72 – 143
Gangsa
144 – 215
Perak
216 – 287
Emas
288 – ke atas
NILAM

                  JADUAL  4 : Pengiktirafan Tahap Jauhari Sekolah Menengah

b.         Tahap Kedua
Ciri-ciri tahap kedua NILAM ialah mengutamakan aspek kepimpinan dalam aktiviti membaca. Tahap ini dinamakan RAKAN PEMBACA (RP). Tahap in member penekanan kepada kebolehan murid membimbing dan menarik minat orang lain supaya suka membaca. Murid-murid yang telah membaca sebanyak 100 buah buku di Tahap Jauhari layak memasuki Tahap RP. Walau bagaimanapun aktiviti Tahap JAUHARI masih diteruskan.
i.          Proses di tahap RP ini ialah pelajar RP menerima panduan daripada guru pembimbing yang dikhaskan berkebolehan dibimbing oleh seorang guru. Guru bolehlah mengambil peluang untuk turut sama berada di tempat aktiviti yang dijalankan oleh murid tersebut secara formal.
ii.         Murid dilatih melalui bengkel dan sesi tunjuk cara yang dirancang untuk menjayakan aktiviti ini. Murid akan memilih dan meminjam buku di PSS atau sumber-sumber lain untuk dibaca dan seterusnya meminjam buku tersebut kepada rakan-rakan, keluarga dan jiran.

iii.        Pengiraan markah bagi Tahap RP  berdasarkan aktiviti yang dijalankan, antaranya;
-Bercerita/Membaca Bersama/Bicara Buku/Meminjam Buku/Syarahan/Lakonan/Diskusi
Bil
Aktiviti
Markah
1
Bercerita
1 sesi x jumlah pendengar
2
Membaca bersama
1 sesi x jumlah pembaca
3
Bicara buku
1 sesi x jumlah pendengar
4
Meminjam buku
1 sesi x jumlah peminjam
5
Syarahan
1 sesi x jumlah pendengar
6
Lakonan
1 sesi x jumlah penonton
7
Diskusi
1 sesi x jumlah pendengar
JADUAL 4 : Cadangan markah bagi aktiviti

Contoh kiraan markah
Bil
Aktiviti RP
Sesi/Pendengar
Markah
1
Bercerita
1 sesi x 20 pendengar
5
2
Membaca bersama
1 sesi x 2 pembaca
2
3
Bicara buku
1 sesi x 3 pendengar
3
4
Meminjamkan buku
1 sesi x 4 peminjam
4
5
Syarahan
1 sesi x 150 pendengar
5
6
Lakonan
1 sesi x 40 penonton
5
7
Diskusi
1 sesi x 60 pendengar
5

JADUAL 5 : Contoh pengiraan markah Rakan Pembaca

Nota :     i.Banyak aktiviti RP boleh diadakan bagi setiap sebuah buku
ii.Markah maksimum untuk satu sesi atau pinjaman sesebuah buku adalah  5.

iv.        Segala aktiviti RP yang dijalankan oleh murid direkodkan dalam Buku Rekod RP, disemak dan dinilai oleh guru pembimbing yang ditentukan.
v.         Pengiktirafan RP adalah seperti yang berikut;

Markah
Pengiktirafan
100 – 199
Gangsa
200 – 299
Perak
300 – 399
Emas
400 – ke atas
NILAM

JADUAL 6 : Pengiktirafan Rakan Pembaca


5.         Kawalan
Sekolah membentuk satu mekanisma pengurusan program membaca di sekolah. Masa ditetapkan mengikut jadual yang ditentukan oleh pihak sekolah. Semua bacaan ini direkodkan dan diurus secara sistematik. Pengesahan pembacaan dibuat melalui rekod bacaan yang diisi oleh murid-murid. Rekod bacaan boleh disediakan berdasarkan  contoh-contoh yang dilampirkan, ( rujuk contoh Rekod Bacaan) boleh diubahsuai untuk keberkesanan  penggunaan. Pihak pengurusan sekolah perlu memastikan semua rekod bacaan murid disahkan dan jumlah pembacaan mereka setiap tahun disedia dan dikemaskini.

g)      Strategi Pelakasanaan
6.1       Pelaksanaan Program NILAM di peringkat negeri dijalankan oleh JPN dengan kerjasama PSPN sebagai urus setia. Kerja-kerja yang dilakukan termasuklah menempatkan program, menyelia, menilai dan melapor untuk tujuan pengubahsuaian atau penerusan. Satu buku panduan pelaksanaan program perlu disediakan mengikut kesesuaian sekolah. Sekolah juga boleh menghasilkan aktiviti yang berkesan dan inivatif mengikut kreativiti masing-masing. Perkara-perkara  berikut perlu dihuraikan dengan jelas dalam buku panduan tersebut;
a.            Jenis aktiviti dan cara pelaksanaannya
b.            Peranan warga sekolah
c.             Penglibatan ibu bapa
d.         Jenis bahan bacaan
e.         Spesifikasi bahan bacaan
f.             Rekod bacaan
g.            Pengesanan dan penilaian
h.            Lain-lain

6.2       Jawatankuasa Pelaksanaan NILAM perlu ditubuhkan di semua negeri yang bertanggungjawab kepada Bahagian Teknologi Pendidikan         selaku urus setia Jawatankuasa Induk Gerakan Tabiat Membaca, Kementerian Pelajaran Malaysia. Jawatankuasa ini juga bertugas merancang dan melaksanakan Program NILAM di peringka negeri.



h)      Kesimpulan
Progran NILAM adalah satu pendekatan yang member peluang dan galakan kepada murid-murid  menggunakan keupayaan diri membentuk tabiat membaca. Pelaksanaan program secara sistematik disokong dengan dokumen dan rekod yang sahih memudahkan penilaian dan pengiktirafan. Ianya  juga dapat dijadikan sumber rujukan bagi pihak-pihak yang berminat mengkaji atau menjadikannya sebagai contoh untuk dilaksanakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan